• Imprimeix

Raimon Panikkar i Alemany

Cent d’anys del naixement de Raimon Panikkar i Alemany, filòsof i teòleg

panikkar

Fotografia de Raimon Panikkar, l'any 2007, Milarupa, Calitjas-Roses (Girona). Autora: Milena Carrara.

Raimon Panikkar va néixer a Barcelona l’any 1918, de mare catalana i catòlica, i de pare indi i hindú, un entorn que li va permetre conèixer de primera mà la interculturalitat, a partir de viure cultures i tradicions diverses.
Va ser ordenat sacerdot i es doctorà en Filosofia l’any 1946. Més tard, ho faria també en Ciències (1958) i en Teologia (1961).
El 1955 va viatjar per primera vegada a l’Índia, país que l’influirà profundament, i on va residir intermitentment durant més de 30 anys. El propi Panikkar explicà que «Me’n vaig anar cristià, em vaig descobrir hindú i torno budista, sense haver deixat de ser cristià».
Fou un dels fundadors de Pax Romana (1960), organització amb estatut consultiu davant l’ONU, dedicada a preservar la pau i a la defensa dels drets i la dignitat humans.
Des de 1966 va exercir com a professor de la Universitat de Harvard i, a partir de 1971, fou catedràtic de Filosofia Comparada de les Religions i d’Història de les Religions de la Universitat de Califòrnia. Compaginà, però, aquesta tasca docent amb la que desenvolupava a l’Índia.
A finals dels anys vuitanta, Panikkar retornà a Catalunya i s’establí a Tavertet (Osona), on fundà Vivarium, Centre d’Estudis Interculturals, dedicat a la formació filosòfica i interreligiosa.
Al llarg de la seva vida Panikkar publicà més de cinquanta llibres. També va rebre nombrosos premis i distincions, entre els quals destaquen el “Premio Español de Literatura” (1961), la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya (1999), el títol de “Chevalier des Arts et des Lettres” del Govern francès (2000) o la Medalla de la Presidència de la República Italiana (2001)).
Panikkar desenvolupà una filosofia interreligiosa i intercultural, respectuosa amb les tradicions no occidentals. El seu pensament va esdevenir un punt de trobada entre Orient i Occident i va proposar un diàleg filosòfic constant entre tradicions, ideologies i creences diferents, que defuig de prejudicis. El seu pensament, que trencava amb prejudicis i convencionalismes, reconeix les diferències i també allò que és comú a totes les persones. Per això, Panikkar defensà la concòrdia dels uns amb els altres, i la recerca de l’harmonia amb la natura i amb nosaltres mateixos.

Data d'actualització:  17.01.2018